Wednesday, August 26, 2009

Rindu TAMAN itu..


“ Di sinilah tempatku bermula..menimba ilmu milik Yang Esa..buat bekalan dunia..akhirat jua tidak dilupa...”


Terkenang saat 12 tahun yang lepas,masih segar dalam ingatan..menjejakkan kaki di madrasah tercinta Raudhoh Tahfidz Al-Qur’an Sungai Serai..tika itu umur saya baru 10 tahun.Pertama kali berpisah dengan keluarga dan menetap di asrama yang membenarkan pelajarnya pulang bercuti hanya 3 kali setahun.Syadid sungguh!!Namun,itulah sesi pentarbiyyahan awal yang saya rasai.Siang dan malam tak pernah berhenti menghafaz kalam2Mu..

Ya Allah,betapa saya rindukan suasana di taman itu..indah dan tenang sekali bila mendengar suara anak2 tak henti-henti melafazkan kalamMu..

Saya membesar di situ..kawan-kawan dan guru-guru sudah saya anggap seperti keluarga sendiri..membesar di tempat ala pesantren,banyak mengajar saya bahawa barakah itu penting..kami berlumba2 berkhidmat untuk guru2..yang penting ikhlas,Allah yang layak ganjarinya.



Disuruh berdiri,dirotan,ketuk ketampi..itu situasi biasa kami bila prestasi hafazan merosot..dileter,dimarah dek guru sudah lali bagi kami..


Syukur,tamat jua hafazan saya..berhempas pulas hampir 4 tahun,akhirnya impian saya tercapai..saya tekad,untuk terus kekal di situ untuk ulang keseluruhan juzuk sebanyak 8 kali..namun,kemampuan saya terbatas..


Hampir 6 tahun di taman itu,akhirnya saya keluar juga.Pernah menyimpan hasrat untuk menghabiskan seluruh kehidupan berkhidmat di situ,tetapi tak kesampaian.Sedih bila meninggalkan keluarga kedua saya,namun perjuangan tetap saya perlu teruskan..


2003 - masuk tingkatan 4 tanpa PMR ( UPSR pun saya tak ambil ) di Sekolah Agama Menengah Hulu Langat @ SAMTEN.
2004 – masih di SAMTEN,menduduki SPM.
2005 – menduduki STAM di Sekolah Agama Menengah Tinggi Tengku Ampuan Rahimah,Banting ( SAMTTAR )
2006 – akhirnya saya di sini,Mesir hingga sekarang (2009)..



Alhamdulillah,Allah mudahkan segala urusan saya.Pahit manis,suka duka sepanjang perjalanan ini akan saya abadikan..TAMAN itu tetap tidak boleh saya lupakan..kerana segalanya bermula di situ..


p/s : Allah dah atur cantik perjalanan hidup kita..hanya terserah pada kita untuk menikmati dan mensyukuri nikmatNya..Ustaz2 dan ustazah2,mohon halalkan dan redho atas segala ilmu yang telah dicurahkan..hidup susah dulu,banyak beri pengalaman..

No comments:

Post a Comment